Recensie: 3PAK door Mirjam Mous, Helen Vreeswijk & Alex Boogers

Dit jaar is er voor het eerst speciaal voor de Literatour een Boekenweekgeschenk geschreven. Dit geschenk krijg je gratis wanneer je een (YA/jeugd)boek koopt of leent in de Literatourweek en bestaat uit drie verhalen, die elk door een andere auteur zijn geschreven, namelijk: Mirjam Mous, Helen Vreeswijk en Alex Boogers. 3PAK is een beetje vormgegeven als een schrift en is vrij dun. Je leest de verhalen dan ook snel uit.

Elk verhaal begint met een mooie illustratie gemaakt door Dagmar Roodenburg. Deze illustraties kun je ook zelf inkleuren (of dat de bedoeling was is nog maar de vraag, haha). Dagmar heeft de eerste twee exemplaren van 3PAK ook aan Mirjam Mous en Helen Vreeswijk uitgereikt op het YALBAL. Tijdens dat event heeft Mirjam Mous ook een stukje voorgelezen uit haar verhaal en dat klonk al erg spannend.

57d67f16ae475d0f058c52d35465b72f3d62e55746901

Domino Day door Mirjam Mous

Op het YALBAL las  Mirjam Mous dus al een stukje van dit verhaal voor. Dit verhaal begint meteen spannend, je zit gelijk in het verhaal en bent meteen benieuwd wat er precies gebeurd (is).

Dit verhaal gaat over een groepje jongeren die een hele grote fout begaan en hoe ze daarmee omgaan. Dit verhaal was een echte pageturner, je moest weten wat er zou gebeuren. Omdat het een kort verhaal was hoefde je niet lang te wachten op de afloop. Mirjam Mous weet het verhaal goed af te sluiten, al had het natuurlijk allemaal iets uitgediept kunnen worden (maar dan zou het ook geen kort verhaal meer zijn).

De Rebel door Helen Vreeswijk

Helen Vreeswijk heeft vroeger bij de recherche gewerkt en heeft tijdens haar tijd daar veel langs zien komen. Veel van deze verhalen gebruikt ze als inspiratie voor haar boeken. Tijden het YALBAL vertelde ze dan ook dit verhaal, wat begint op pagina 24, gebaseerd is op een oude zaak van haar.

Net als Domino Day gaat dit verhaal ook over jongeren die iets slechts doen. Het verhaal houdt vrijwel de hele tijd je aandacht vast en wordt vooral richting het einde echt heel spannend! Ook dit verhaal had wat uitgediept kunnen worden, maar zoals ik al zei kan dat niet al teveel bij een kort verhaal. Daarnaast denk ik dat jongeren wel wat kunnen leren van dit verhaal.

V2_20160725_CPNB_Literatour16_3PAK_A2_v02_WWA.inddVergeet Amy door Alex Boogers

Dit verhaal is een beetje de vreemde eend. Het heeft namelijk een heel ander genre dan de andere twee verhalen. Domino Day en De Rebel zijn beide echt spannende thrillerverhalen, maar dit verhaal was heel rustig en vrij serieus. Het boek heeft twee perspectieven en de keus van Alex Boogers om voor het perspectief van een oudere man te kiezen vond ik vrij bijzonder voor een verhaal met als doelgroep jongeren. Hierdoor kon ik wel even wat moeilijk in het verhaal komen.

Het verhaal las uiteindelijk echter toch wel fijn weg en was vrij emotioneel. Dit had ik niet verwacht van deze bundel. Het liet duidelijk zien dat boeken voor jongeren ook diepe en serieuze thema’s kunnen raken (wat sommige mensen toch niet weten, jammer genoeg).

3PAK is een zeer geslaagd Boekenweekgeschenk wat de verscheidenheid binnen YA en jongerenboeken laat zien. Hopelijk zijn er door dit boek genoeg kinderen en jongeren die toch een boek oppakken. Heb jij dit boekje nog niet? Zoek hem dan snel op in jouw lokale boekenwinkel of bieb!